De sport BSO vind ik top!l
Lekker veel ruimten om te spelen dus genoeg te doen voor de kids. Ze worden goed begeleid door de begeleiders. Contact/communicatie zijn wij ook heel tevreden over!!!!!

Diane Diane
5 /5
bij Google reviews

Laat een review achter

Knopen leren, Spelebos Museum, de Alleskunner, Tie dye t-shirts maken, Midgetgolf en nog veel meer

Week 29 (1e week zomervakantie)

De zomervakantie is begonnen! De komende 6 weken staan wij van Sportstuif van 7:30 t/m 18:30 voor alle kinderen klaar en we doen ons best om er een aantal toffe weken van te maken!

Deze week begint lekker. Het weer is prima, maar in de ochtenden kan het nog wat frisjes zijn, maar dat weerhoudt niemand ervan om lekker te spelen. Sommige kinderen moeten nog een beetje wakker worden wanneer ze worden gebracht, maar dat kan prima binnen met een spelletje. In de vakantie spelen we meestal 2 activiteiten, namelijk in de ochtend en in de middag. Onze dagen zien er als volgt uit:

Rond 10:00 gaan we lekker fruit eten, gevolgd door de eerste activiteit. Daarna mogen de kinderen vrij spelen tot aan de lunch, om 12:00. De lunch verzorgen wij. Iedereen mag maximaal 4 boterhammen eten, één glaasje fristi, chocomelk of melk drinken en er is genoeg lekkers voor op brood. Genoeg om de buikjes te vullen dus. Rond 15:00 gaan we voor de tweede keer fruit eten. En de ene dag doen we daarvoor de 2e activiteit en de andere dag daarna. Rond 16:30 is het tijd voor het welbekende koekje! En dan zit de dag er grotendeels alweer op.

Maandag: De eerste dag van de zomervakantie. De kinderen hebben in de ochtend indianentooien gemaakt, er werden veel veertjes en bolletjes geplakt op een elastiek met daarover heen een lapje stof en vervolgen heel veel glitters. Het plakken moest gebeuren met een lijmpistool door de juf en daar hadden we er 1 van dus geduld werd ook zeer op de proef gesteld. Na kleurrijke tooien te hebben gemaakt, zijn de kinderen heerlijk naar buiten gegaan er werd erg leuk gespeeld door jong en oud samen in het zonnetje. Moment van de lunch had iedereen Beren trek er zijn er wel 6 broden door heen gegaan. Deze kinderen worden groot en sterk. Na het laten zakken van de lunch was het tijd voor het spel alleskunner. Hierbij zijn er teams gemaakt van een mix van verschillende leeftijden de kinderen hebben zoveel mogelijk post-it’s mogen plakken op 1 iemands hoofd per team, ze hebben een tissue estafette gelopen van 70 tissues per doos, er werden koekjes zo snel mogelijk opgegeten, er werd blind begeleid door een veld vol met obstakels en als laatst had iedereen een ballon om zij/haar enkel en mochten ze deze bij elkaar kapot trappen het team met de meeste balonnen over had gewonnen.  Aan het einde van de dag merkten we dat de kinderen op waren en hebben ze vanaf 1700 uur een film mogen kijken genaamd “binnenstebuiten”. Ze waren er stil van.

Dinsdag: In de ochtend was het creabeatijd. De kinderen hebben armbandjes en sleutelhangers mogen maken van kralen, de kinderen die niet zo weg waren van kralen mochten een stoere survival armband knopen, dit was nog niet zo makkelijke, maar met wat hulp en doorzettingsvermogen hebben ze de armband allemaal kunnen afknopen. De kinderen hebben zichzelf mooi versierd met prachtige armbanden. Van al dat creatieve gedoe krijg je ook best trek, dus het was tijd voor de lunch. Wat moeten de kinderen groot en sterk worden, want ze eten toch goed en veel! In de middag hebben was het tijd voor wat water spellen, het was tenslotte vrij warm. De kinderen hebben verschillende waterestafetten gelopen. Boven het hoofd een spons met water doorgeven, een dienblad met zijn 2 me overvolle bekertjes verplaatsen en het allerleukste, met een waterballon tussen je benen zo snel mogelijk om de pion en weer terug de ballon doorgeven, geen waterballon ging kapot. Na het gezellige spelletje met water kregen de kinderen een lekker koekje en hebben ze vrij kunnen spelen. Het was een heerlijke dag.

Woensdag: Vandaag een bijzondere lunch en activiteit in één. De kinderen waren vandaag heuse pizzabakkers. Met een pitabroodje als bodem mochten ze hun eigen pizza’s bedekken met: tomaten puree, salami, kipfilet, Italiaanse kruiden, paprika en als topping heerlijke geraspte kaas. Na de pizza’s was er een moment van uitbuiken en hebben de kinderen heerlijk buiten gespeeld. Na het spelen stond er voor de kinderen wederom fruit klaar en een goed gevulde beker ranja om de dorst te lessen. Na het fruit eten was het tijd voor de middag activiteit. Tik-tak- waterbom, een spel waarbij alle kinderen in een kring staan en een kletsnatte spons rond wordt gegaan. Maar… het kind dat de natte spons vast heeft wordt vragen gesteld, bij een juiste antwoord geeft het kind de spons door aan de volgende tenzij het antwoord onjuist is. Maar dit is niet alles, op de achtergrond loopt een heuse timer met muziek op het einde van de muziek ontploft er een bom en je kan het al raden.. waar de ‘bom’ (waterspons) eindigt al het water in de spons uit geknepen wordt boven de gene met de spons in de handen. Een spel met veel spanning en plezier.

Donderdag: Na een vroege ochtend vrij te spelen en vers gesneden fruit was het tijd om de kinderen te leren knopen. Alle kinderen kregen een eigen touwtje waarmee ze verschillende knopen hebben kunnen leren onderandere: de 8-knoop, een mastworp, een ankersteek, platte knoop, paalsteek en een vissersknoop. De kinderen waren er nieuwsgierig om het te leren, de kinderen die de knoop doorhadden gaven hun kennis weer door aan de kinderen die wat moeite hadden met knopen. Een leuke activiteit voor jong en oud. En als het even niet lukte, dan bedenk je toch je eigen knoop. Alle kinderen waren heel serieus aan het knopen met hun eigen touwtje, deze mocht ook mee naar huis. Na het knopen waren de kinderen wel hongerig en zijn er weer een aantal broden verslonden, eerst een gezonde boterham met worst, kip of kaas en daarna ook keuze uit zoet beleg. In de hebben de kinderen als activiteit gedaan aan kwartet maar dan wel met een voetbal. Er waren vier groepen verdeeld en elk groepje had een gekleurde pylon. Bij het scoren van een andere goal mocht je een pylon overnemen bij 4 dezelfde kleuren hadden de kinderen kwartet.

Vrijdag: De laatste dag van een geslaagde eerste week vakantie vol met leuke activiteiten. We sluiten deze week af met een bezoekje aan het bos waar de kinderen alvast stokken konden vinden voor de knutsel activiteit in de middag. Na het zoeken van de juiste stok gingen de kinderen opzoek naar een speeltuin waar ze nog heerlijk hebben kunnen spelen. Na een hele wanddeling was het weer tijd voor een gezellige lunch met zijn allen. In de middag hebben de kinderen hun mooiste gezochte stok tevoorschijn getoverd en hebben ze deze kunnen gebruiken om een windgong te maken. Aan de stok werden strengen met geregen kralen gehangen een kleurrijk geheel voor in de tuin en misschien ook wel in huis.

    

Week 30 (2e week zomervakantie)

Maandag: We beginnen vakantie week twee met een bewolkte dag met een kleine miezer en wat wind. Perfect want we gingen vandaag vliegers maken! De kinderen kregen een kant en klare geraamte die ze vervolgens zelf mochten aankleden met papier en een slinger en glitters en ogen. En daarna natuurlijk kijken of de vlieger werkt, nou en of ze werkte. In de middag was het tijd voor levend memory. Er werden kinderen apart gezet zodat zij de rest van de groep niet konden horen en zien. De rest ging een tweetal vormen en moesten gelijkbare bewegingen instuderen. Vervolgens ging het spel beginnen. De kinderen die apart waren gezet mochten nu gaan raden welke twee kinderen bij elkaar hoorden. Je mocht maar twee kinderen per keer kiezen. Had je twee gelijke bewegingen bij elkaar gevonden mocht de memoryspeler twee andere kinderen vragen hun bewegingen uit te voeren enzovoort. Het was nog niet zo makkelijk in plaats een tafel vol met kaartjes, waren het nu een veld vol met kinderen.

Dinsdag: De dinsdag gestart met crazy 88. Een lijst met 88 opdrachten waar je lef voor moest hebben want we gingen namelijk met alle kinderen het dorp in. Er gingen drie groepen het dorp in met elks één begeleider die een telefoon  hadden waar alle opdrachten op vast gelegd moest worden. Een aantal opdrachten waren: Ga op de foto met een kat, iemand met een bril, maak een foto van een tesla. Ga met zijn allen 10 keer opdrukken en fim dit, schrijf Sportstuif met materialen dat je onderweg tegenkomt en nog veel meer.. Na de middag lunch was het tijd voor tiktakwaterbom. Helaas was het niet heel lekker weer voor water dus hebben we deze keer water vervangen voor meel. Een timer ging af en de bal ging rond. Waar de timer stopte en je de bal vast had mocht je met je hoofd in een bak met meel. Veel kinderen gingen uit eindelijk vrijwilliger in de bak met hun hoofd. We waren vandaag door alle het meel Sportstuift.

Woensdag: Deze dag gingen we met de kinderen erop uit! We brachten een bezoekje aan het spelebos museum. Tijdens het bezoekje konden de kinderen het oude speelgoed van vroeger bekijken maar ze konden er ook mee spelen. Wat een feest! De kinderen waren enthousiast en leerde de verschillende spellen van vroeger kennen. Na het museum hebben we nog fijn buiten gespeeld, dit kon namelijk ook bij het spelebos. Eenmaal terug hadden alle buikjes trek gekregen en werd het tijd voor tosti's. Even lekker vrije spelen na de boterhammen en in de middag was het tijd voor een creatieve activiteit. Alle kinderen kregen een groot vel, het was de bedoelding dat ze zichzelf zouden na tekenen. Dat betekend, creatief nadenken. Er kwamen ontzettend mooie creaties uit. Wat was het weer een fijne dag! 

Donderdag: Helaas starten de dag vandaag met veel regen. Gelukkig hadden we een hele leuke creatieve activiteit waar we heel de ochtend mee bezig zouden zijn...namelijk Tie dye shirts maken. Er waren flink wat voorbereidingen voor nodig maar gelukkig was alles goed gekomen. De kinderen hadden hun eigen witte t-shirt meegenomen. Tijd om te beginnen! Het was belangrijk dat je t-shirt nat was voordat je er verschillende kleuren op gingen spuiten. De kinderen mochten zelf kiezen voor welke kleuren ze gingen. Voordat de kleuren erop ging was het de bedoeling dat je je t-shirt op een leuke manier deed opvouwen en er vervolgens stiekjes omheen deed. Zo kreeg je een leuk resultaat. Helaas duurde het even voordat alles droog was maar de volgende dag hebben we hele leuk creaties gezien. In de middag konden we eindelijk even naar buiten zonder regen. Tijdens ons spel was het de bedoeling om goed samen te werken in groepjes zonder de mat te verlaten. Er mogen 4 voeten op de mat staan, 2 handen of 1 neus. Hoe gaan de kinderen dit aanpakken? Samenwerken is het belangrijkste! 

Vrijdag: Eindelijk scheen de zon en was het tijd voor een leuk en sportief potje slagbal! Het was niet zomaar slagbal maar slagbal met een tennisbal en een pingpong racket. Alle kinderen deden enthousiast mee en wilde graag voor de winst gaan. Na al dat rennen was het tijd voor de lunch. Lekkere boterhammen met verschillende soorten smeersels. In de middag was het tijd ook fijn vrij te spelen met verschillende spellen die we hadden klaar gelegd voor de kinderen. Wat een heerlijke en fijne week hebben we gehad! 

 

Week 31 (3e week zomervakantie)

Maandag: We beginnen deze week in de ochtend met een creatieve activiteit. De kinderen hebben hiervoor vanuit thuis glazen potjes en één foto meegenomen. Hiermee gingen we SNOWGLOBES maken. De foto’s werden samen met water en glitters in de potjes gestopt, om het sneeuweffect te krijgen. Daarna werd de buitenkant versiert met kraaltjes, stickers, nog meer glitters, bloemetjes, enzovoort… De kinderen konden lekker creatief zijn. In de middag zijn we wegens het slechte weer lekker gaan bowlen in Veldhoven. De kinderen werden ingedeeld op grootte waardoor ze lekker competitief aan de gang konden. Voor een aantal kinderen was dit zelfs de eerste keer dat ze gingen bowlen en was het dus een hele positieve ervaring. Zodra kinderen werden opgehaald vroegen ze meteen aan hun ouders of zij vaker konden gaan bowlen!

Dinsdag: Wegens het slechte weer hebben we helaas deze dag moeten beginnen met het omgooien van onze planning. In de ochtend zijn we met de kinderen naar Ballorig geweest. Dit is een grote binnenspeeltuin waar de kinderen lekker hun energie kwijt konden. Van glijbanen, pannakooien en tot aan de ballenbak, overal waren onze kinderen te vinden. De speeltuin was dus een groot succes dus we zijn daar lekker lang gebleven. In de middag was het gelukkig droog en kwam de zon doorschijnen. Dit betekende dat we lekker naar buiten konden! We gingen levend kwartet spelen. Er werden verschillende voorwerpen verdeeld over de teams. Per voorwerp waren er vijf stuks. De bedoeling was dat de teams van elk voorwerp alle vijf de aantallen verzamelden. Dit konden zij doen door spullen te stelen bij de andere teams. Ze moesten hierbij oppassen dat ze niet getikt werden, want dan moesten ze het weer inleveren. Het team met de meeste kwartetten won!

Woensdag 2: Deze dag begon vandaag ook helaas weer met wat regen. Het was weer tijd voor lekker spelen bij ballorig! Ook vandaag waren de kinderen super enthousiast hierover. Het was alleen even teleurstellend toen we terug moesten naar de BSO… Maar dat sloeg al snel om! Na lekker de boterhammen gegeten te hebben was het tijd voor een middag vrij spelen.  De kinderen konden kiezen of ze binnen lekker spelletjes deden spelen of gingen kleuren. Buiten kon er lekker fanatiek mee gespeeld worden met de begeleiders of lekker rustig in de speeltuin gespeeld worden. De dag ging vandaag snel voorbij.

Donderdag 3: Deze ochtend een lekker creatief ochtendje binnen met de kinderen. Het was deze ochtend dan ook tijd voor het maken van onze eigen zoutdeegcreaties. Het zoutdeeg werd gemaakt van zout, bloem en water. Hierna kreeg ieder kind de vrijheid om te maken wat hij of zij wilde. Er kon gebruik gemaakt worden van verf, kraaltjes, glitters, knopen, enzovoort. Wat was dat een succes! De mooiste creaties werden gemaakt. Van een sneeuwpop tot aan een pizza en van een bloem tot aan dieren. De creativiteit van de kinderen was duidelijk zichtbaar. In  de middag leek het droog weer te blijven en werd er een 6-kamp uitgezet voor de kinderen. Ze moesten in teams zes verschillende spellen af, waarbij er bij elk spel een andere vaardigheid nodig was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het denkvermogen, de samenwerking, de behendigheid en de concentratie. Alle kinderen konden hun eigen kwaliteiten dus naar voren laten brengen! Helaas overviel de regen ons weer onverwachts, waardoor we eerder met het 6-kamp hebben moeten stoppen. Dit liet ons echter de pret niet bederven, want we gingen binnen gezellig verder met wat oudhollandse bordspelletjes.

Vrijdag: De laatste dag voor het weekend alweer en wat hadden we vandaag goed weer! Hierdoor konden we vandaag twee buitenactiviteiten gaan doen. In de ochtend stond er een sportieve bingo op de planning. De kinderen werden verdeeld in drie teams en kregen ieder een bingokaart mee. Op de bingokaart stonden verschillende opdrachten die ze in teams moesten uitvoeren. Sommige opdrachten konden op de locatie gedaan worden, maar voor de meeste moesten ze de wijk in! Samen met hun eigen begeleider doken de kinderen de wijk in om alle opdrachten uit te voeren, want dan konden ze namelijk een prijsje verdienen. De opdracht bestonden bijvoorbeeld uit het zoeken van een glijbaan waar ze allemaal van af moesten glijden. Of ze moesten bijvoorbeeld een plas water vinden en daar een foto van maken. De teams hadden in totaal een uur om de bingokaart af te maken, en dat was ze allemaal gelukt! Iedereen verdiende een klein prijsje. Daarna was het lunchtijd en de kinderen hadden erg honger gekregen van de bingo. In de middag stapten we de auto’s in en gingen we naar Camping Ter Spegelt in Eersel. Hier gingen we namelijk midgetgolfen! De kinderen gingen in duo’s de banen af en tegen de tijd dat we weer gingen, waren alle banen gedaan. De kinderen werden vroeg opgehaald en was het lekker tijd voor weekend.

  

De eerste helft van de vakantie is voorbij gevlogen! Maar we hopen toch op beter weer tijdens de tweede helft van de vakantie. Zien we jullie ook?



Ons team

Judith Lammers
Judith Lammers Vestigingsmanager
Lian van Gils
Lian van Gils
Rick Michiels
Rick Michiels
Liesje van Loon
Liesje van Loon
Jarno Lommers
Jarno Lommers
Stèphan van de Peppel
Stèphan van de Peppel
Rachelle Scheepers
Rachelle Scheepers pedagogisch coach